Kristine Maria + Jørn Idar

160711

 

Da Kristine Maria og Jørn Idar skulle gifte seg fikk jeg være med å hjelpe til. Bryllupet skulle holdes i brudgommens hjembygd, Velfjorden utenfor Brønnøysund på vakre Helgelandskysten.

Verken brud eller brudgom bor her, men brudgommen har en del familie her. Det gjør at man må tenke logistikk, og plassere oppgaver innad i familien.

Budsjettet var begrenset ca 40000,-  80 gjester til middag og 104 til kaffe.

Familie og venner kom noen dager før og ble innlosjert blant annet på feriehuset Fjordholt feriehus. Her var det plass til mange og det bodde ca 20 mennesker i hovedhuset. Brudeparet og deres lille datter hadde ei mindre hytte rett ved siden av.

Vielsen skulle stå i kirken som lå et par kilometer unna, Nøstvik Kirke. Kirken er satt opp av laftet tømmer. Den sto ferdig i 1674. Den har inngang fra Vest og det gjør den veldig spesiell. Den ligger stille og usjenert til, svært nære havet.

Det er ingen aktuelle festlokaler i umiddelbar nærhet, men Nævernes gård, som ligger i Nævernes havn er en perle i tråd med brudeparets visjoner for dagen. Det er museum i 1 etg, og i den forhendværende fjøsen i 2 etg, der 80 kyr tidligere bodde, har det i dag blitt et særegent selskapslokale. Her er båsene fortsatt er beholdt som en midtgang i lokalet.

Brudeparet ønsket seg noe spesielt, noe varmt, nært, kjærlig og elegant. De har begge en stor kjærlighet for god mat, god vin og god musikk. Det var områdene som var høyt prioritert.

Din kjærlighet er bedre en vin, sier de, og dette gikk igjen, i både invitasjoner, dekorasjoner og ble som et tema gjennom bryllupet.

Designet på brudebuketten fikk jeg bestemme med ganske frie tøyler. Jeg kjenner bruden ganske godt og jeg drodlet lenge før jeg klarte å finne det perfekte. Toppen ble laget av märtaliljer, jeg begynte med en knopp og tredde denne inn i en litt mer utsprunget knopp jeg hadde tatt ut frøbærerne av og hadde litt blomsterlim i. Slik bygget jeg den utover, og tilslutt limte jeg enkeltblader fra märtaliljer rundt. Deretter hengte jeg tre store calaliljer ned fra denne, en for bruden, en for brudgommen og en for datteren deres. Jeg bandt det hele inn med bjørnegress itredd hvite perler.

Brystbukettene var calaliljer og bjørnegress itredd hvite perler. Forlover bukett, mor og svigermor blomsterarmbånd, brudepikebuketter og brudesven brystbuketter, ble alle laget av det vi hadde igjen av blomster, calaliljer, orkideer, roser, bjørnegress og perler.

Vielsen var katolsk, da bruden er katolsk. Den ligner mye på en tradisjonell statskirke vielse, men har en del flere segmenter ved seg, og mer liturgi og tekstlesning.

Under inngangen hadde de solister som sang ”All I ask of you” fra Phantom of the Opera. Brudefølget kom inn under hele sangen. Først ut var brudepikene og brudesvennene, alle kledd i bunader, deretter kom forloverne og så brudgommen fulgt av sin mor og far. Perfekt timet med høydepunktet i musikken trådte bruden inn, ledsaget av både sin mor og far, med en på hver side. Siden kirken er liten og inngangen vestvendt, blir kirkegulvet relativt kort og sikten til bruden relativt dårlig. Bruden og hennes foreldre gikk i en L og når de rundet hjørnet, hadde de en pause, slik at hele brudefølget fikk nyte synet og fikk tatt gode bilder.

Under vielsen hadde de et soloinnslag som var et Disneymedley, siden de møttes da de begge jobbet i Disneyworld, og til utgang hadde de ”familiens” blåseensemble som spilte utgangsmarsjen.

Brudeparet ble hentet i en TFord og kjørte med fotografen for bildetakning før middag.

Fotografen var min gode venn, Christian Bruseth. Han har vært fotograf på flere av bryllupene jeg har jobbet i. Han tok også denne dagen dokumentarisk fotografi, noe som gjør at man får et unikt innblikk i hele dagen, og alle forberedelsene, alt gjestene ikke ser. Både brudens sminking og påkledning, latteren med venninder og forlover, spenningen før man går inn i kirken, nærheten når man endelig er alene etter vielsen, bryllupsbilder, middag, kaffe og bryllupsvals. Kort sagt alle øyeblikkene som fyller en slik dag.

Brudefølget dro til Nævernes gård der de fikk aperetif og fikk slappet litt av før det ble en ordentlig mottagelse av brudeparet. Dette er noe jeg synes er veldig viktig! Husk alltid å planlegge det slik at brudeparet blir tatt godt i mot når de ankommer selskapslokalet. Det er artig å hylle de og vakkert å se de. Ingenting er verre enn når brudeparet plutselig er der og ingen har fått det med seg.

Brudgommen er kokk av yrke men jobber i dag som vin importør og er en svært dyktig ølbrygger. Han lage like godt eget bryllupsøl. Flere typer også, på tappetårn, med navn som bryllupsnatt og toastmasteren. Øl på flaske fikk spesiallagde etiketter som bordkort, og barna fikk selvfølgelig ingefærøl i sine bordkortflasker.

Brudgommen benyttet sine kontakter, og kompisgjengen av kokker lånte yrkesskolen i Brønnøysund og preppet maten selv, i dagene før Bryllupet. Alle kokkene fikk bidra med den retten de selv ville og ønsket, og dermed ble maten en unik buffet, som strakte seg over et bredt spekter og som kunne tilfredstille de mest sære ganer. Det var blant annet posjert laks, gulrotsuppe, røkt kveite, 32 graders laks, hvitpisket hvitløkssmør, varianter av kjøtt og poteter, varme og kalde retter.

Som jeg nevnte tidligere ville brudeparet gjøre ting nært og spesielt, middagen ble intet unntak. Lokalet er utfordrende pga båsene som danner en midtgang, dette gjør at man må tenke alternativt når det gjelder borddekking. Brudeparet ønsket småbord, så vi laget runde bord på den ene siden og 8 manns bord på den andre siden av midtgangen. I midtgangen satte vi opp buffeten. Vi dekket med hvite duker, servietter med monogramstempel bestikk og glass. Fatene sto på buffeten.

Blomstene var tomme øl og vinflasker som vi hadde en enkel calalilje og noen strå bjørnegress, med hvite perler på. Vi hadde og noen hvite orkideer og hvite roser som vi varierte med sammen med calaliljene. Telys og kubbelys på alle bord. Hvite engangskamera satt vi og ut.

Det spesielle  med denne middagen og det som gjorde bryllupet helt unikt er at de valgte å ikke ha bordplassering.

Dette valgte de, for at man selv kunne velge hvem man ville sitte med, ikke den samme personen som man blir plassert ved i selskap etter selskap. De ville ha rom for mingling, rom for samtaler og diskusjon. Rom for at man kunne flytte plasser under middagen.

Bordkortene sto på et lite buffetbord ved inngangen og gjestene ble stående her og lete etter sin flaske, og dermed kom de i snakk. Bordkortet var ”nødvendig” for å vise hvor man satt seg, tok du med deg flasken når du reiste deg, kunne andre sette seg der.

Grunnet visjonen om denne friheten og ”uformelle” stemningen, ble det heller ikke sagt hvem som skulle gå når til buffeten, alle skulle gå på en gang, i ønsket om å få samlet familiene rundt buffeten, og dermed kunne komme i prat mens man ventet, diskuterte maten, osv.

Dette krever en rivende dyktig toastmaster, som kan samle gjestene når talene kommer. Ellers kan det fort bli veldig tøft å være taler. Det er vanskelig å tale under andres samtaler. Dette hadde de og han klarte det på en utmerket måte.

Noen av talene ble først holdt til kaffen. Dette er noe jeg også liker å gjøre. Ofte hvis det kommer kaffegjester, de har ingen formening om talene og samtalene under middagen og ved å flytte noen taler til kaffen, får de delta og bli inkludert på en veldig fin måte. Man får også kortet ned middagen, slik at den ikke trenger å ta for mange timer.

Kaker kom på bordet, og livemusikken spilte opp til dans, og stemningen var på topp til ut i de sene nattetimer.

Jeg trakk meg tilbake relativt tidlig da dattera mi kun var 5 uker da bryllupet gikk av stabelen.

Hvordan klarte de dette på 41000,-?

Lokale 6000

Kirke 2500

Bryllupsnatt 2500

Prest 1000

Ringer 2800

Brudens antrekk 2000 (ebay)

Brudgommens antrekk 2500

Mat 8000 (råvarer)

Drikke 4000

Dekor kirke 1000

Dekor bord, brudebukett, og blomstersmykker 2500

Personale 6500

Barnevakt/Band 3000

Diverse 2000

Total 45800

Prisene er relativt rimelige, og det er fordi brudeparet har mange kontakter og benytter seg av mange gjentjenseter.